Tegnap este eljött a nagy pillanat, amit Bálint gazda cider receptje ígért. Ahogy arra a kommentben Tapmancs rámutatott, kotyogós tárolóra lenne szükségem, de ez a kísérlet most a neten fellelhető receptnek volt dedikálva, mindenféle módosítás nélkül. Nem leszek álszent: azt reméltem, a puszta kisugárzásom még így is kifogástalanná érleli az almaboromat. Mi lett belőle?

Alkoholfok

Három korty fejbe vágott.

WP_20140717_004.jpg

Komolyság

Mikor megpróbáltam palackozni, szomorúan konstatáltam, hogy még mindig szirupos a lé. Időközben rendeltem Angliából egy szakkönyvet. Abban felhívták a figyelmet, hogy a régóta tárolt almával megtörténhet, hogy olyan magasra növekszik a pektin tartalma, hogy a lé sziruposodni fog. Ez ellen egy speciális adalék siethet a segítségemre, amit mellőztem.

Sajnos még az is tetézte a rossz végeredményt, hogy fonalas szerkezetű cucc is képződött benne, amit nem lehetett klasszikus szűrővel kizárni a képletből. Kávépapíron áteresztve pedig a sziruposság miatt ismételten abba ütköztem volna, hogy nincs elég türelmem.

Így aztán a fonalas cuccal és szirupos állaggal töltöttem ki a pohárba a levet, a maradékot pedig palackoztam átlátszó boros üvegekbe. Parafa dugóval lezártam, és nekiláttam a pasztőrözésnek.

Pasztőrözés

Más néven csírátlanítás, aminek a lényege, hogy 65 Celsius fok fölé hevítem a cidert, hogy kiöljem belőle a gombákat, véget vetve ezáltal az erjedésnek. Csupa izgalom volt a folyamat, vártam, mikor pattan szét valamelyik palack, de hősiesen állták a sarat. A parafa dugó segített abban, hogy a maradék potenciális szénsav a ciderben keressen magának helyet, ne a légkörben. A procedúra rendben zajlott, a fokozatos melegítés jó ötletnek bizonyult, nem pattant szét semmi.

Ízvilág

Hárman kóstoltuk, ebből ketten (Robi és én) elfogultan azt mondtuk, hogy finom, Zsolti pedig azt mondta, ecet lett belőle. Leszámítva, hogy három korty fejbe kólintott, azt el kell ismernem, hogy inkább emlékeztet egy ecet esszenciára, mint ciderre, de ittam mellé igazi ecetet is, és akkor már meg lehetett állapítani: az ételecethez képest határozottan alma íze van.

Sajnos a cider készítés nem egy hétköznapi tudomány, az almák kiválasztása korántsem áll annyiból, hogy finom magyar almát kell facsarni a költői íz eléréséhez. Én Idared almát használtam, aminek köszönhetően nagyon erős alma illata lett a lének, és az illat után kullogva az alma íz is érvényesült, ami szintén nem a normandiai cidre sajátja (az az eszményem).

A megfelelő íz és alkoholfok elérése érdekében savanykásabb almát kellett volna 70%-ban felhasználnom (taurin-szint), és az Idared csak a maradék 30%-ban kellett volna (íz és cukortartalom). Arról nem is beszélve, amit a múltkor már megállapítottam, hogy ez a "reszeljük le az almát és áztassuk ki" technológia nagyon puttó. Egy fitt gyümölcscentrifugával elvégeztethettem volna a préselést, és az 5 liter cidert 7 kiló almából ki tudtam volna nyerni. Ehelyett 1 kiló alma, 1 kiló cukor és 5 liter víz volt a recept, ami szégyen az egész nemzetünkre nézve. Ennél mi jobbat is tudunk. Lázár János remélhetőleg törvényileg betiltja Bálint gazda cider receptjét az internetben, mert nem jó. Tegnap este részegen mondtam is valamit erről, az jó lesz törvényjavaslatnak - ha Fideszként valaki beterjesztené, mehetne is az alkotmányba délután.

WP_20140717_001.jpg

Összesített értékelés

Tekintve, hogy 6 palackot kell majd elköltenünk, azt mondom, hogy szó szerint szódával elmegy, a sváb Apfelschorle nyomdokain. De ha nem az első erjesztésem lenne, azt mondanám, vessék be vegyi fegyverként az ISIS ellen Irakban.

Nagyon ígéretes az illata és az íze első kortyra, de hatalmas csalódás, hogy valójában ecetes lett, és túlságosan édes. Azt szerettem volna, ha egy savanykásabb almalé-variációt kapok, ehhez képest... olyan lett a végeredmény, mintha a legfinomabb Sió almaléhez öntöttem volna két üveg vodkát és egy deci ecetet. Ezen az úton ráadásul sokkal hamarabb értem volna el ugyanezt az eredményt.

Megállapítható tehát, hogy az interneten fellelhető almabor recpet használhatatlan. Két kardinális ponton módosításra szorul:

1. az erjesztendő almalevet nem a lereszelt alma cukros vízben történő áztatásával kell elérni, hanem préseléssel/centrifugálással. Ekkor is szükség lehet cukor hozzáadásához, de amatőr szinten a helyes alkoholfok beállításától mégis eltekinthetünk.

2. az erjesztéshez nem elég lefedni ronggyal a fazekat. Rendes hermetikus lezárásra van szükség, hogy ne érintkezzen oxigénnel. Az én esetemben azt kellett volna csinálnom, hogy szerezzek egy csövet egy akvárium boltban, ragasztószalaggal körberagasszam a vödör és a fedő találkozását, kibújtatva a csövet, amit egy pohár vízbe kellett volna vezetnem. Ezzel egy nagyon egyszerű kotyogót sikerült volna összehoznom, és megakadályzhattam volna az almaecet képződését.

Tanulság

Cidert készíteni ennek ellenére nagy élmény, de látható, hogy megfelelő felszerelés nélkül csak a felfedezés öröme jut. Kell egy rendes erjesztő tartály, kell 100% almalé, a zárt tartály esetén kell élesztőgomba, kell egy legalább 100 fokig kalibrált hőmérő, kell egy alkoholfok-mérő, kellenek savasság mérő tesztcsíkok, hogy csak a minimumot írjam.

Akinek tehát "izgalmas" saláta-ecetre van szüksége, vagy nincs pénze kannás borra, forduljon hozzám bizalommal, salátaecetként 1000 Forintért megkaphatja e kulináris csúcsteljesítmény palackját, vagy 120 Forintért e gyilkos lőre literjét.

WP_20140717_003.jpg

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pityutanarur.blog.hu/api/trackback/id/tr916518359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása