Túlzás, hogy a Hold az évtized sci-fije. Nem annyira rossz film, de semmiképpen sem szuperjó. Az imdb-n az olvasható, hogy a mozi félúton van az Űrodüsszeia és a Solaris között. Hülyeség.
Pusztán azért, mert egy filmben egy ember szürreális dolgot észlel egy "űrállomáson", nem kerül egy lapra a Solarisszal. A Solarisban egyébként sem az űrállomáson észlelhető dolgok a lényegesek, hanem a gondolat, amit kifejt a rendező. A Holdban nincsen gondolat.
Aztán pusztán azért, mert egy asztroanuta egy számítógéppel beszélget egy űrállomáson, nem jön szóba az Űrodüsszeia. Főleg hogy a Holdban az asztronauta úgy jön-megy a Holdon, mint a magyarok a Horvát tengerparton, arról nem is beszélve, hogy mekkora hodájban lakik. Az Űrodüsszeia részletekre ügyelése és racionalitása elég távol áll ettől a filmtől. De legalább visszafogott a koncepciója.
Így ami a filmben jó, az a dizájn és a hangulat. A történet meg... Arról van szó, hogy van egy cég, ami a Holdon termel ki olyan kőzetet, amiből hélium3 nyerhető ki, azt a földi fúziós erőművekben használják fel. A bányatelepen egyetlen ember dolgozik, három évre szól a szerződése, mi az utolsó előtti hetébe kapcsolódunk be. Sam Bell kikocsikázik a kombájnszerű bányagépekhez, fölmarkolja a hélium3 palackokat, visszakocsikázik a bázisra, és hazapostázza rakétával a Földre. Egyre jobban várja a hazamenetelt, kezd már kicsit becsavarodni, egyszer még halucinált is egy nőt. Egy végzetes napon kocsikázás közben balesetet szenved, elkalandozik a tekintete és nekimegy a bányagépnek. Annak ellenére, hogy ő az egyetlen ember távol s közel, a bázison ébred. Mikor sikerül újra kijutnia a baleset helyszínére, ott találja önmagát a roncsban. Nem lövök le poént, mert a filmben sem rejtélyként szerepel ami hamar kiderül: a cég klónokat is biztosított ilyen balesetek esetére.
A rejtély innentől fogva inkább az, hogy miről szól a film. A történetvezetés nagyon kimért, és távolságtartó. A hidegség olyan fokú, hogy a főhősért egyáltalán nem tudtam aggódni, hiszen teljesen biztos lehettem benne, hogy ő csak egy klón, és csak 3 évig él, bármit is tesz. Egy idő után az "apró jeleken" kezdtem gondolkodni, sanszos volt, hogy egy Harcosok klubja csavar vár a film végén, de nem, a furcsa dolgok valósak voltak, a főhős nem képzelődte az egészet a roncsban. A főhős(ök) csak azon igyekeztek, hogy ha klónok is, akkor is hazajussanak. Láttunk már ilyet a Szigetben. Összerakják a történetet és próbálnak tenni valamit.
Se egy kérdésfelvetés, se egy gondolat. A kérdések csak a nézőben merülnek fel: miért kell antennákat építeni ahhoz, hogy a cég megakadályozza a közvetlen kapcsolatot a bázis és a Föld között, ha egyszer a cég építette a bázist is? Miért kéne aggódni egy klónért, pontosabban melyik klónért kéne aggódni? Az sem vált a film javára, hogy a klón (de melyik?) honvágya epizódikusan tűnik a szemünkbe, pedig végső soron arról szól a film, hogyan indul "haza" az ezerből az egyik. Reggelig sorolhatnám még a kivetnivalókat a filmből, de a lényeg egy: ez a mozi egynek jó, és az évtizet sci-fije nem ez, hanem a Primer.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
azt mondta: