Bálint gazda cider receptje

2014.06.26. 09:11

Bristolban eléggé megkedveltem az almabort annak ellenére, hogy az első találkozásom a műfajjal Brestben nem úgy sikerült. Akkor nem írtam, de ha nem egy jól menő kikötői szórakozóhelyen ittam volna, kiöntöttem volna a földre, hogy romlott.

Angliában a '90-es évekre a cider az alkoholisták és a vén trottyok italává silányodott, de hála a Strongbow-nak, Carlingnak, Black Thornnak, és a többinek, felfedezték maguknak a csóró középiskolások is. A növekvő piaci jelenlét pedig felkeltette a kézműves affinitású rétegek figyelmét is, és ma már nagy reneszánszát éli a házi cider készítés, sőt az említett márkák mellett megjelentek olyanok is, akik igazi almából készítik a ciderüket, például a Magners (ami ettől még fos).

Idehaza egy ismert cider készítő manufaktúra van (ismeretlenből több is lehet), a Czider, akik azért érlelnek cidert, mert Angliában megszerették, kitanulták a mesterséget, és az ismerőseik követelőzésén megtörve gyártani kezdték a levet.

A Breaking Badet nemrég kezdtem bepótolni, és filmnézés közben - szerintem a többséghez hasonlóan - az jutott eszembe, hogy csinálni kéne házilag valami élvezeti fogyasztási cikket. A házi sörfőzésnek már évekkel korábban utánanéztem, bor kilőve, drogok nem érdekelnek, ellenben az jutott eszembe, hogy a cider készítése aligha lehet bonyolult, ha az angoloknak ez a nemzeti büszkesége.

Bárki rákeres a neten az almabor készítésre, Bálint gazda receptúrájának replikációi fogadják mindenütt.

1 kiló alma, 1 kiló cukor, 5 liter víz.

Almát megpucolni, lereszelni, cukrot vízben feloldani, almát hozzáönteni, vödröt lefedni, 10 napra állni hagyni, leszűrni, 2-3 hétig érlelni.

Nekiláttam, de ez eleve vakvágyának hangzik. Rendes cider készítéséhez kell egy szőlőprés, amin a darált almából kisajtoljuk a levet. 1 kiló almából 0,4-0,6 liter lé jön ki, tehát a Bálint gazdás 5 liter eléréséhez 7-8 kiló almát kéne venni, ledarálni (hogyan?), lesajtolni (hogyan?). Ilyen eljárással nem kell vizet hozzáadni, sem cukrot, hiszen az almalében lesz elég gyümölcscukor, különösen a finom magyar alma levéből.

A Bálint gazdás verzióban az alma + cukor kicsit olyan, mint a bodzavirág + cukor: az alma ízt ad, és segít beindítani az erjedést.

A tárolásra előirányzott 5 literes befőttes üveg pedig kevés, hiszen 5 liter vízhez jön még 1 kiló alma. Én egy hőkezelt műanyag vödörben érleltem az első ütemet. Nagyjából az 5. napon elkezdett penészedni a víz tetején úszó 5 cm vastag almareszelék-réteg teteje. Kicsit lehangolt a dolog.

Utánaolvastam, és mivel a világ nagyobbik részén rendes almalevet erjesztenek, ezért elég mélyre kellett ásnom ahhoz, hogy kiderítsem: a penészedés meg fog állni az almaréteg tetején, mert lejjebb a keletkező alkohol ki fogja nyírni a gombát.

Eljött a 10. nap, a szűrés ideje (ma reggel), és valóban: kialakult egy örkényi bőrödzés az erjedő alma tetején, amit nagyon könnyű volt eltávolítani. Szűréskor profi akartam lenni, és steril gézen akartam átereszteni a levet, de olyan szirupos volt, hogy jövő hétig sem folyt volna át. Egyszerű, sűrűszövésű fémszűrőn eresztettem hát át (az sem ment gyorsan), és visszaöntöttem a kimosott vödörbe.

cider1.jpg

Színre kicsit sápadtabb a kelleténél, állítólag karamellával meg lehet hekkelni, de őszintén szólva eleve nem várok sokat ettől a kísérlettől. Az opálossága a recept ígérete szerint pár hét alatt elmúlik, de van az almabornak egy opálos ágazata is, a cloudy scrumpy. Szóval legfeljebb azt mondom majd, hogy ez az.

Ami kétségbe ejtő volt, hogy egy viszkózus, szirupos levet kaptam, aminek alma ízéhez nem fér kétség, de borzasztóan édes. Gondolom ahogyan az elkövetkező 15-20 napban erjed tovább, ez az édesség elmúlik az alkohollá alakulás során. Meglátjuk, július közepén palackozás.

cider2.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pityutanarur.blog.hu/api/trackback/id/tr756419467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tapmancs 2014.06.27. 15:11:51

Nem okoskodni akarok, de valamilyen élesztőt kéne használnod ahelyett hogy a levegőben úszkáló mindenféle vad penészgombával végezteted el az erjedést.
A levegővel való érintkezéssel mi a helyzet? Levegő nem érheti (megbuggyan), de a keletkező széndioxidnak távoznia kell. Erre egy kotyogót használj, ami a co2-t kiengedi de levegőt nem engedi be.
Ha co2-t is akarsz bele akkor:
- vag kell egy másodlagos erjesztés is, zárt palackban. Ekkor fog kitisztulni is, de lesz egy kis üledék az alján.
- vagy szódagépben, patronból hozzáteszed
süti beállítások módosítása