Figyelj, én értem, hogy félsz a változó világtól. Esténként egy eszményképre gondolva nyugszol le, hogy el tudjál aludni, nappal viszont ökölbe szorul a kezed, mert sehol sem találod az eszményedet. Aztán tollat ragadsz, írsz egy alkotmányt, vagy egy tantervet, és egy kicsit jobb lesz neked. Leírod, amivel álomba ringatod magad, és büntetést helyezel kilátásba azoknak, akik meg merik zavarni az álmodat.
De nézd: neked ennél több feladatod van. Te kormányzol, egy országot kormányzol. Ha alszol közben, félrehúzod a kormányt, akkor nem haladunk tovább, ezt magad is beláthatod. Ha egy helyben maradunk, megállunk, mindenkinek parancsba adod, hogy ne csináljon semmit, amíg engedélyt nem adsz rá, a változás akkor is közénk érkezik. Lemegy a nap, jön a fagy, elered az eső, megremeg a föld alattunk, egy csomó minden megtörténhet. És már sokadszorra a kezedbe tette le a honfitársaink java a kormányzás feladatát, és ezt mi, ellenzékiek naponta elfogadjuk. Nem dobunk ki az ablakon, nem lincselünk meg, nem ragasztunk rágót a székedre. De egy velejéig romlott gonosz holdkóros törpe vagy, úgyhogy nap mint nap kifogásoljuk, hogy már megint álmodban diktáltál le törvényjavaslatokat.
Itt van például ez: „[a] módosítás egyrészt javaslatot tesz a Púétv. 67. § (pedagógus kötelezettségei) kiegészítésére annak érdekében, hogy a pedagógus a nevelő-oktató munka során kizárólag a tankönyvjegyzéken szereplő tankönyvet, továbbá az Alaptörvényben, valamint a Nemzeti Alaptantervben szereplő érvényes értékeknek megfelelő tansegédlet[et] használhasson, másrészt a Púétv. 75. § (igazgatói felelősségi köre) kiegészítésére irányul annak érdekében, hogy a fentiek betartatása – intézményi szinten – az igazgató felelőssége legyen.”, A Történelemtanárok Egylete honlapján olvastam.
Most tedd a kezed a szívedre, és mondd meg őszintén, hogy ezzel nem az oktatás problémáit akartad orvosolni, hanem valami már megint a lelkivilágodat borzolta! Ugye, hogy rezonál a lelkeddel, amit most írtam? Hát tudom én, tanár vagyok, emberekkel dolgozok nap mint nap. De hát szabad ilyet csinálni? Meg kell értened, hogy ha rosszul érzed magad, és duzzogva törvénytervezeteket írsz, az nem a megfelelő terápia. És most már tényleg nem először csinálod, tulajdonképpen tizennégy éve majdnem minden nap ezt csinálod. És nem érzed magad jobban, érted? Szóval ezen a vonalon kell elindulnod, hogy megértsd, hogyan érezhetnéd magad harmonikusabban. Mert ez most így neked sem jó, különben nem futnád ugyanezeket a köröket 14 éve, meg hát... most ezt így nem akarom rád zúdítani ebben a rossz hangulatodban, de kibaszol másokkal. Nem a szomszédaiddal, mint amikor bömbölteted a zenét, hogy jobban legyél, vagy nem az utca lakóival, mikor bedrogozva ordibálsz a teszkóba menet, hanem ilyen milliókkal. Mármint nem forint milliókkal, hanem magyarok millióival. Jó, most ettől ne forduljál be, ez, hogy terápiás céllal írsz törvénytervezeteket, meg rendeleteket, ez egy döntés, ez nem azt jelenti, hogy rossz ember vagy, és nincs szüksége rád a világnak, hanem csak annyit jelent, hogy mikor szorongani kezdesz a világtól, akkor jobb stratégiát kell választanod az egyensúlyod visszanyerésére.
Mert most figyelj ide! De tényleg, hagyd most egy kicsit az önmarcangolást, figyelj rám! Na, most csak nézd meg, mit írtál: a tanár az Alaptörvény és az Alaptanterv értékrendjével összhangban álló tansegédletet használhat. Most itt kire gondoltál, ugye? Most ne kezdj el válaszolni, ez egy költői kérdés volt. Hagyd ezt a gender-témát egy pillanatra, mert te itt a pedagógusról írtál, nem a gender őrültekről. Meg te is tudod, hogy mit jelent a gender. Ne, de most tényleg, nézz szembe azzal, hogy mit írtál te magad. Helyettesíts be pedagógusokat a mondatba: "A fizika tanár a nevelő-oktató munka során az Alaptörvény értékeivel összhangban tanítson". Hagyd, most egy kicsit a hazafias nevelést, mert nem a történelem tanárról szól a törvénytervezeted, hanem minden pedagógusról! Most szerencsétlen fizika tanár, mikor a gravitációt dolgozza fel a diákjaival, te most útmutató nélkül hagytad! Mert az Alaptörvényeddel nem voltál konzekvens. Nem írtál semmit az Alaptörvényben a gravitációról. De figyelj, ez jó, ez nagyon jó irányvonal! Koncentrálj arra, amit jól csináltál, és ez egy jó dolog, mert az Alaptörvény funkciója nem az oktatás tartalmának szabályozása, tehát alapvetően jó munkát végeztél, úgy értem ez egy kezdet.
Na, most akkor folytassuk! Az Alaptanterv értékrendje. Na most ilyen valóban van, ugye emlékszel rá, hogy tiltakozások is voltak, mert ezzel az értékrenddel nem mindenki ért egyet. Jó, jó, hallgass ide, igenis lehet olyan általános értékeket összeszedni, amivel mindenki egyetért, hát egy rakás országban ezt össze tudták hozni. Élet tisztelete például, hát ez neked is az egyik vesszőparipád, hogy Ukrajna nem tiszteli az életet, és halálba küldi az embereit, mert háborús védekezés így meg úgy. Szóval ott van benned a potenciál, te magad is tudod, mik azok az értékek, amikkel minden magyar egyet ért. Jó, így a honvédelem témájában nincs meg a konszenzus, de az élet tisztelete, maradjunk ennél. De most egy kicsit vonatkoztass el attól, hogy szerinted mi az érték, és csak gondolj bele, mi lenne, ha minden kormány kötelezővé tenné a saját értékrendjét. Jó, értelek, akkor úgy kérdezem, hogy egy olyan világban, ahol különböző kormányok alakulnak négyévente, ott mi lenne. Érted már? Ahhoz, hogy valami tartósat alkoss, ami túléli az ellenzéki kormányzást is, ahhoz az kell, hogy az emberek egyet értsenek veled, te meg most csak gondold végig, hogy mi az észjárásod: először bevezetsz valamit, és utána egy másik törvénnyel, rendelettel kényszeríted az embereket, hogy egyetértsenek veled. Érted már?
Szóval most próbáld megfogalmazni nekem, hogy mi is volt a bajod, amikor a törvényjavaslatot megszövegezted, melyik tanár mit vitt be az órájára? Egy Orbán Balázs interjút? Nem, hát most mit nézel így rám, az alkotmány elég világos a honvédelemmel kapcsolatban, és az Orbán meg az ukránokat honvédelemmel vádolja, mintha az rossz volna. Hát én teljesen azt hittem, hogy ezért... na mindegy. Szóval egy racionalitás keretei között hazafias, túlerő esetén megadáspárti, heteroszexuális nevelést szeretnél az iskolába. Jó, most nem kell elszégyellned magad, nem megalázni akarlak, csak lépésről lépésre végigvesszük most így közösen, hogy hol lehetne a közérzetedet úgy javítani, hogy az ne okozzon kárt a társadalomnak. Miért?
Hát mert most te az iskolát rendesen arra akarod használni, hogy egy klerikofasiszta eszményképet alakítson ki a társadalomban. Jó, de nem látod, hogy ezzel mi a baj? Én most nem a klerikofasizmust kritizálom, hanem hogy a célra nem a megfelelő eszközt használod. A közoktatásban akik részt vesznek, őket a szüleik küldik oda. Fordítva nézed a képletet. Te azt látod, hogy a gyerekek ott vannak, mert kötelező, és úgy érzed, hogy neked fel kell nevelned őket. De ez nem árvaház, nem azért vannak ott, hogy te felneveld, hanem hogy megkapják azokat a képességeket és tudást, amivel érték teremtő, harmonikus tagjai tudnak lenni a társadalomnak, a munkaerőpiacnak, a nemzetnek, és örülnek az életüknek. Ugye, ez neked sem hangzik olyan rosszul! De mikor dühösen leültél megírni a törvénytervezetedet, akkor nem ez lebegett a szemed előtt, nem igaz?
Hogy a faszomba, bocsánat, hosszú napom volt, szóval hogy a picsába szolgálná a diákok képességeinek fejlődését, ha te évek óta fegyverként tekintesz az oktatásra? Akkor téged szolgál az oktatás, ha fegyverként használod a kultúrharcodban, nem a családokat. Miért, miért, hát mert csatateret csinálsz belőle, az elsődleges célod, hogy urald, nem az, hogy szolgáld. Az oktatást meghagyhatnád egy semleges övezetnek, és akkor még mindig ott lenne a KESMA, az óriásplakátok, a Megafon meg a köztévé, ahol reklámozhatnád az értékeidet.
De igazad van, eddig csak kritizáltalak, és nem foglalkoztam a legfontosabb kérdéssel, hogy mit csinálj, ha ilyen szomorú vagy, mint mikor a törvénytervezetet megírtad. Hadd vezesselek rá messzebbről. Szóval ugye az megvan, hogy dühítenek dolgok, és ezen 14 év alatt egyetlen törvényed, rendeleted sem tudott enyhíteni, tehát ez rajtad nem segített. Most fordítsuk meg a nézőpontodat, és nézzünk téged alulról.
Igen, szóval most képzeld azt, hogy iskolás vagy, vagy szülő vagy, vagy tanár vagy, és mondjuk elborzadva nézed a PISA felmérés eredményeit, ami 14 éve töretlenül hanyatlásról tudósít a magyar oktatás kapcsán. Ne, most ne lépj ki a képből, nézd tovább az eredményeket! Most nézz fel, kit látsz ott? Ugye, egy kormányt. Oktatási minisztérium nélkül, de mindegy, van egy kormány. Érzed ugye, hogy úgy adná magát, hogy a kormánytól várjál valami innovációt, ami megfordítja a romló szövegértést, a romló matematikai képességeket és a romló tudományos gondolkozást. És most figyelj, maradj a képben, felolvasom neked, hogy a kormány milyen törvényjavaslattal állt elő:
pedagógus [...] az Alaptörvényben, valamint a Nemzeti Alaptantervben szereplő érvényes értékeknek megfelelő tansegédlet[et] használhasson,
Érzed, igaz? Jó, semmi gond, 14 év ide vagy oda, a lényeg, hogy most megértetted. Cserben hagyod az országot, valahányszor a saját problémáiddal foglalkozol törvénykezés közben. Szóval nem csak az van, hogy nem segítesz magadon, hanem elmarad a munkád elvégzése is, nem a problémákat célzod meg a törvényeiddel. Tehát ezért is olyan fontos, hogy helyes stratégiát alakítsál ki, valahányszor rád tör a szorongás a világ változásaival kapcsolatban. Mert a világ változik, és hát na, ezzel nem árulok el új dolgot neked, te vagy kormányon, ami azt illeti, foggal-körömmel, vasbetonnal ragaszkodsz a pozíciódhoz. Na most örülök, ha ezt is felismerted, hogy neked ez az elvárás ez terhes. Hogy te csak azokkal a problémákkal akarsz foglalkozni, amik téged zavarnak, meg hogy hatalomban tudsz-e maradni.
Most mondok neked valamit, ez csak sima ötletelés, ez a te házi feladatod, hogy további ötleteket összeírjál. Ott van ez a Gruevszki, a volt oroszbarát macedón elnök, akit korrupciós ügyek miatt le akartak tartóztatni, de valamelyik ország külügye kimenekítette az országból. Most nézd meg: Budapesten él, mint Marci Hevesen. Nem várja el tőle egy macedón se, hogy megoldja az ország problémáit, viszont tejben-vajban füröszti a magyar állam az adófizetők pénzén. Szóval ez neked is egy opció, de mondom, ezt már nem sütheted el, neked kell kitalálni valamit, hogy igazán a magadénak érezhesd. Szóval így elmehetnél Oroszországba, és az orosz adófizetők pénzéből Szocsiban, vagy Donbaszban így el kávézgatnál, a magyarok meg nem nyaggatnának kormányzati kérdésekkel. És például akkor kötet számra írhatnál törvénytervezeteket, politikai önéletrajzot, kiáltványokat egy gyenge Európáért, meg ilyenek. Egy csomó időd is lenne rá. Ha az új udvari papod is orgiákon készít videót magáról, nem fog egy egész ország rád ugrani, hogy már megint egy képmutató trógert emeltél piedesztára.
Örülök, hogy ilyen nyitott voltál, és meghallgattál. Nem akarok visszaélni a jóindulatoddal, de mivel még kormányon vagy, kérlek, ezt a törvénytervezetet vondd vissza, és helyette írjuk már bele az Alaptörvénybe, hogy "a tanterem az tanterem".
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
azt mondta: