Sarki fény Írországban

2024.09.13. 11:36

img_0014.jpg

Tegnap este Erhard írt, hogy lesz sarki fény. A májusiról Magyarországon lemaradtam, ezt viszont így akkor sikerült elcsípnem.

Itt Írországban nagyjából 10 fokkal vagyok északabbra, mint Somogyban voltam. Ez azt is jelenti, hogy nincs sokkal északabbra az ország, a sarki fény itt sem mindennapos. Állítólag az itteni Somogy megyében, Donegalban van rá esély, hogy az őszi-téli hónapokban lásson az ember ilyet, de a tegnap országszerte készült fényképeket nézegetve nem látok nagy különbséget az én képeim és az északabbra készült képek között. Donegal az ország legeldugottabb része, különösebb ipar és politikatörténet nélkül, így aztán az ír nyelv is ott maradt fenn a legépebben, és a fényszennyezés is ott a legkisebb az országban. A Sötét Donegal. 

Visszatérve a sarki fény vadászatomra, örömteli tény volt, hogy teljesen felhőtlen volt az égbolt. Nem panaszkodhatok az időre, minden nap jut egy kis napfény, de ha süt is a Nap, akkor is inkább ilyen az ég:

img_0690.JPG

Így aztán extrém elvárásaim voltak az égi tüneménnyel kapcsolatban: csípős hideg éjszaka volt, szinte éreztem a jégtáblák illatát, és már a horizonton vibráló mindenféle színes függönyökről álmodoztam. És akkor ez fogadott:

img_0005.jpg

Igazából ez a kép is túlzás, nagyjából olyan horizontot kell elképzelni, mint amit a városok fényszennyezése kicsit felvilágosít. Szóval ott álltunk és töprengtünk, hogy ezzel most mi legyen, menjünk-e haza, vagy várjunk-e még. A sarki fényes fórumon egyre másra töltötték fel a felhasználók az észleléseiket, mi meg bámultuk a sötét égboltot. Őszintén szólva délről északra végigpásztázva az eget nem láttam különbséget. Megelégeltük a dolgot, indultunk az autóhoz vissza, de még a hecc kedvéért készítettem egy utolsó képet. 3 másodpercre állítottam az expozíciót. És úgy született a nyitókép. Ez meg itt egy másik:

img_0006.jpg

Felfedezve az expozíciós beállítást, készítettem egy autós képet is:

img_0015.jpg

Az a két fehér csík, az egy autó lámpája. De a lényeg az, hogy bár a sarki fényes képeim olyanok lettek, mint a többi észlelő képei, a Holdról is készítettem egy képet, és lelombozott, hogy a délnyugati horizonton kelő Hold is egészen hasonló látványt adott.

img_0011.jpg

A különbség ettől még felfedezhető: nincs lila és zöld színárnyalat, de a valóságban az egész sarki fényből alig érzékelt a szemünk valamit, és a Hold sokkal szebb volt. A fotóknak viszont nagyon örülök.

A bejegyzés trackback címe:

https://pityutanarur.blog.hu/api/trackback/id/tr2918490970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2024.09.15. 18:06:20

A ződ fény nem mindig látszódik szabad szemmel, illetve ha igen, akkor is soxor csak feketének.Pontosan ezt kell csinálni, telefonnal vagy ami épp kéznél van, kamera, nyomni egy pár másodperces expót, nem baj, ha bemozdul, úgyis csak teszt; ha van rajta zöld folt, akkor van fény, akkor kell az állványos masina, szintén hosszabb záridővel.A májusi magyarországi lila zöld fényen ott voltam, bár még nincs kirakva, szuper képek lettek.Hanem az mi, hogy Somogynál alig van északabbra Írország bármelyik része?Valami vicc biztos, amit csak én nem értek?
:-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2024.09.15. 18:12:29

Az a füves parkos fotó q szép, valami ilyesmi kertet szeretnék egyszer.Mondjuk először meg kéne tudni venni a telket...
:D
süti beállítások módosítása