eluszott.jpg

Mostanában kezdtem tanulmányozni az ír oktatási rendszert, ma éppen az érettségi követelményeknek álltam neki. Találtam benne egy nagyon szimpatikus dolgot: a diákoknak be kell tudni mutatni az írországi eseményeket különböző perspektívából. Ez azért tetszik, mert itthon is hasonlóval küzdök.

Az ír érettségi valamivel másabb, mint a miénk, de a megkövetelt kompetenciákban elég hasonló. Legnagyobb különbség az, hogy ott a történelem nem kötelező, így nyilván a követelmények is kicsit specifikusabbak lehetnek. Úgy értem, hogy vannak dolgok, amire csak azok képesek, akiknek van érzéke és érdeklődése a társadalomtudományok felé, így értelmetlen lenne megkövetelni egységesen mindenkitől.

Ennek ellenére ez a része az ír követelménynek továbbra is tetszik:

"A tanulóknak rendelkeznie kell tudással és be kell tudnia mutatni, hogy [...] az ír történelem tanult témái hogyan illeszkednek a szélesebb nemzetközi környezetbe.
A szóban forgó témától függően az alábbi szempontok fontolandók meg:
- brit vonatkozás
- európai vonatkozás
- globális vonatkozás
- ír diaszpóra"

Mióta Magyarországon a Cartographia térképeit nem használhatják a diákok az érettségin, és a rendelhető tankönyvek között sem szerepel, a Nemzeti Tankönyvkiadó igen fukar atlaszával bajlódok. Eleinte az általam hiányolt térképeket vetítéssel hidaltam át, de egy vetített térképet nem lehet úgy bogarásztatni, mint egy atlaszosat. Úgyhogy igen hamar leszoktam erről, és abból főztünk, ami megadatott. Idén tűnt fel, hogy a diákoknak fogalma sincs arról, hogy Magyarország 1526-1918 között korántsem légüres térben létezett, hovatovább egy birodalom része volt.

Próbálkoztam mindennel: a 11-es tanulóimnak összeállítottam egy információhalmazt "Magyarország a birodalomban" témában, amit egy hónapon át minden órán mindenkitől kikérdeztem egy-egy szúrópróba-szerű infódarabbal. Eleinte nem készültek fel belőle, de azzal számoltam, hogy az elhangzó helyes válaszok és a felfokozott figyelem majd passzív tudást alakít ki bennük. A diákok, akik amúgy is képben voltak, tudták is. Akik meg alulteljseítettek korábban is, ők nem lettek okosabbak. Így összességében a kísérlet kudarccal zárult: a témazáró dolgozatban sem sikerült tisztáznia mindenkinek, hogy Magyarország a Habsburg Birodalom része volt.

Idén három osztályt érettségiztetek, két technikumit és egy gimnáziumit. A gimnáziumi osztályom írt a napokban egy esszé dolgozatot Mária Terézia reformjaiból, és csak két diák tudta megemlíteni, hogy Magyarország a birodalom része volt. Egy diák viszont arra is ráébredt, hogy míg a reformok egy része csak Magyarországra vonatkozott, a reformok többsége az egész birodalmat érintette.

Ennek a feladatnak a javításakor állt össze bennem a diagnózis, hogy a diákjaim Magyarországot önmagában látják, és képtelenek a kontextusában értelmezni. Akár fel tudják sorolni az örökös tartományokat is, de Mária Terézia, vagy II. József a fejükben magyar királyok, és császárok csak olyan értelemben, hogy ezt is elmnodhatják magukról. De hogy Csehországgal egy csónakban eveztünk bizonyos tekintetben, vagy hogy a Ratio Educationis miatt Tirolban is iskolába kellett járni, az nincs meg. Mármint én nyilván hangsúlyoztam.

Jó, és hát igazából ennyi, hogy fogalmam sincs egyelőre, hogy ezzel mit lehet kezdeni. Mivel én világéletemben atlaszokat lapozgattam, ezt nem tudom felmérni, hogy egy másmilyen diáknak hogyan lehet atlaszlapozgatáson kívül segíteni. Lehet, hogy csak annyi kell, hogy éveken át nagyon gyakran parancsolok rájuk, hogy bökjenek a tollukkal Bécsre, Budára, Pozsonyra, Dunára, Balatonra, stb. Most a kilencedikesekkel ezt csinálom szeptember óta, és maga a tájékozódás rész már elég jól megy, de hogy ebből összeállna nekik valami, azt egyelőre nem látom. 

A bejegyzés trackback címe:

https://pityutanarur.blog.hu/api/trackback/id/tr4718386813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása