HUN-2010

Címkék: politika jelenségek

2007.02.09. 09:36

Talán egy évvel ezelőtt nyilatkozta a MÁV főnöke, hogy mekkora ász, 2010-re a fővonalakon a vonatok sebessége el fogja érni a 140 km/órát. Csóváltam a fejem, de megnyugodtam, mert ez nem Anglia, itt a balkán-koefficiens igencsak beleszámít minden közügybe, úgyhogy én is örvendetesnek találom, hogy egyátalán a 140 km/órát el fogják érni a vonatok. Merjünk kicsik lenni - örökre megfogadták gondolom. Persze milyen kicsinek is tűnne az ország, ha Kőszegről egy óra alatt fölérnék Budapestre. Fölsajdulna Trianon, és tüntetnék, minden bizonnyal. Így viszont 4-5 óra, ez már olyan, mintha 1000 km-t tennék meg a későhuszadikszázadi Franciaországban. Magyarország sem kisebb Franciaországnál, ebből látszik.

A visszafogott tervek újabb gyöngyszeme a Ferihegyre tervezett "magánvasút", még csak nem is gyorsvasút. A kérdés már régi, hiszen busz és taxi juttatja el az utasokat a reptérre, ami korszerűtlen. Azért korszerűtlen, mert lassú, drága és kényelmetlen, sőt számos városban már megoldották ezeket a problémákat, úgyhogy már csak emiatt is korszerűtlen.

Településföldrajzon azt hallottam, hogy a Nyugatiból kifutó sínpályát kéne csak felturbózni, aztán roboghatna a gyorsvasút. A gyorsvasutas megoldás gondolom sokmindenhol van, én csak Párizsról tanultam; ott a De Gaulle reptér is TGV-vel érhető el, 1993 óta. A tervezett sebesség 350 km/óra. Ha nem tévedek, a reptér olyan messze van Párizstól, mint Budapesttől Kecskemét. Így a zaj abszolút nem zavarja a lakosságot - nálunk viszont, - Skubi informátoromtól tudom - a vecsésieket, meg a többi környező népet irritálja nap mint nap. Egy új repteret építeni drága, úgyhogy ezt most csak úgy leírtam.

Attól szánalmas a magyar terv, hogy ha gőzmozdonnyal kalkulálnának, érthető lenne. 2010-ben (!) fog 18 perc alatt megtenni 11 km-t. Persze azért, mert megáll Kőbányán. De nem lepődnék meg, ha ez a Keleti-Kőbánya ötlet csak kacsa lenne, hogy ne kelljen drágán megvenni a Nyugati-Ferihegy nyomvonalát, az ingatlanosok miatt. Magyarul, ami épülni fog, jobb ha nem is tartom számon. Amúgy sem vagyok az a repülőző fajta (bár oviban pilóta akartam lenni), úgyhogy nem lesz szem előtt a szánnivaló. Annyi azért megnyugtató, hogy ezt a magánvasutat nem csúfolják gyorsvasútnak, és hogy nem döngeti a mellét a kormány.

Erről még eszembe jut, két éve olvastam, hogy Berlin és Hamburg között mágnesvasutat építenek, köztes megállók nélkül, ami az utat háromnegyed óra alatt fogja megtenni. Így a munkerő hiány (Hamburg, kikőtők) és többlet (Berlin és környéke) kiegyenlítettebb lesz. Németország vezető gazdaság ú ország, azért. Nem mintha ehhez valami speciális ENSZ-engedély kellene.

A bejegyzés trackback címe:

https://pityutanarur.blog.hu/api/trackback/id/tr3635125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elszaszer T. Csörsz · http://csorszvirtus.lapja.hu 2007.02.10. 11:46:39

Ha, nincs nálam diákigazolvány vagy valami apróság nem stimmel vele, akkor büntetnek. Amikor pedig rendszeres félórákat késnek a vonatok és ezért lekések egy-egy fontosabb találkozót akkor nekem nincsen jogom büntetni. A MÁV monopolhelyzetéből fakadóan más vasúttársasághoz sem tudok elmenni, de ha lenne is két cég, akkor is egy sínen futnának, vagy nem? Így még nehezebben hangolnák össze egymás járatait.
süti beállítások módosítása