Talán egy évvel ezelőtt nyilatkozta a MÁV főnöke, hogy mekkora ász, 2010-re a fővonalakon a vonatok sebessége el fogja érni a 140 km/órát. Csóváltam a fejem, de megnyugodtam, mert ez nem Anglia, itt a balkán-koefficiens igencsak beleszámít minden közügybe, úgyhogy én is örvendetesnek találom, hogy egyátalán a 140 km/órát el fogják érni a vonatok. Merjünk kicsik lenni - örökre megfogadták gondolom. Persze milyen kicsinek is tűnne az ország, ha Kőszegről egy óra alatt fölérnék Budapestre. Fölsajdulna Trianon, és tüntetnék, minden bizonnyal. Így viszont 4-5 óra, ez már olyan, mintha 1000 km-t tennék meg a későhuszadikszázadi Franciaországban. Magyarország sem kisebb Franciaországnál, ebből látszik.
A visszafogott tervek újabb gyöngyszeme a Ferihegyre tervezett "magánvasút", még csak nem is gyorsvasút. A kérdés már régi, hiszen busz és taxi juttatja el az utasokat a reptérre, ami korszerűtlen. Azért korszerűtlen, mert lassú, drága és kényelmetlen, sőt számos városban már megoldották ezeket a problémákat, úgyhogy már csak emiatt is korszerűtlen.
Településföldrajzon azt hallottam, hogy a Nyugatiból kifutó sínpályát kéne csak felturbózni, aztán roboghatna a gyorsvasút. A gyorsvasutas megoldás gondolom sokmindenhol van, én csak Párizsról tanultam; ott a De Gaulle reptér is TGV-vel érhető el, 1993 óta. A tervezett sebesség 350 km/óra. Ha nem tévedek, a reptér olyan messze van Párizstól, mint Budapesttől Kecskemét. Így a zaj abszolút nem zavarja a lakosságot - nálunk viszont, - Skubi informátoromtól tudom - a vecsésieket, meg a többi környező népet irritálja nap mint nap. Egy új repteret építeni drága, úgyhogy ezt most csak úgy leírtam.
Attól szánalmas a magyar terv, hogy ha gőzmozdonnyal kalkulálnának, érthető lenne. 2010-ben (!) fog 18 perc alatt megtenni 11 km-t. Persze azért, mert megáll Kőbányán. De nem lepődnék meg, ha ez a Keleti-Kőbánya ötlet csak kacsa lenne, hogy ne kelljen drágán megvenni a Nyugati-Ferihegy nyomvonalát, az ingatlanosok miatt. Magyarul, ami épülni fog, jobb ha nem is tartom számon. Amúgy sem vagyok az a repülőző fajta (bár oviban pilóta akartam lenni), úgyhogy nem lesz szem előtt a szánnivaló. Annyi azért megnyugtató, hogy ezt a magánvasutat nem csúfolják gyorsvasútnak, és hogy nem döngeti a mellét a kormány.
Erről még eszembe jut, két éve olvastam, hogy Berlin és Hamburg között mágnesvasutat építenek, köztes megállók nélkül, ami az utat háromnegyed óra alatt fogja megtenni. Így a munkerő hiány (Hamburg, kikőtők) és többlet (Berlin és környéke) kiegyenlítettebb lesz. Németország vezető gazdaság ú ország, azért. Nem mintha ehhez valami speciális ENSZ-engedély kellene.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
azt mondta: