Tanár 1

2010.12.27. 19:55

Nézzétek, ezt a blogot tényleg mindenfélére használom, függetlenül attól, hogy mit olvasnátok szívesen. Anna mondta ráadásul, hogy néha egy szót sem ért az egészből, úgyhogy annál nyugodtabb szívvel fogok írni most a Pedagógus életpálya-modellről. Ez egy törvénytervezet, amit a díszparlament úgyis elfogad majd, reméljük nem lesz baj belőle. Három részben fogok írni, elsőben a lényegre térek, a másik kettőben pedig kapcsolódó elmélkedéseket folytatok majd. Miről van tehát szó?

1. A terv

A kormány foglalkozik azzal a problémával, hogy a jövő felnőtteinek nevelése aggasztó állapotban van. Ezen úgy akar változtani, hogy a pedagógus állományt megrostálná, fizetéseket emelne, illetve a tanárképzésen módosítana. Ez az úgynevezett pedagógus életpálya-modell. Remek összefoglalók születtek már erről, de pár sorban én is megteszem:

1. 5+1 év az egyetemi képzés: a 6. évben gyakorlóiskolai munka és szakmódszertan az egyetemen.

2. Diplomázást követően gyakornoki státuszban folytatja az ember

3. Minősítést követően Pedagógus I. lesz, több fizu, több betölthető funkció

4. Minősítést követően Pedagógus II. lesz, több fizu, stb.

5. Minősítést követően Pedagógus III. (mesterpedagógus) lesz, több fizu, stb.

6. Mesterpedagógus helyett Tudóstanár minősítést is szerezhet az ember

7. Ezen kívül más dolgok is vannak, például a továbbképzések, szakvizsgák rendszere.

8. Az egész alapelve az, hogy minden iskola minden tanárára vonatkoznia kell, tehát "Aki nem lép egyszerre, nem kap rétest estére"

 

2. A kritikák

Egy viszonylag rövid cikk szépen összefoglalja a pedagógus szakszervezet álláspontját, ami elmarasztalja ezt az egészet. Legfőbb kritika: 2010. dec. 30-ig kell véleményezni, tehát nincs rá elég idő; iskola- és óvodapedagógusok fizetését külön határozza meg; sok a minősítővizsga; túlságosan az előmenetelre koncentrál. Meg kell mondjam, olvasva a vitairatot, csalódtam a szakszervezetben. Majd kifejtem a következő részben.

Egy alternatív módszerrel működő iskola számára pedig az aggasztó, hogy alternatívsága teljes mértékben a függetlenségén áll vagy bukik, Nemzeti Alaptantervtől eltérően is taníthatnak, ha a miniszter jóváhagyja, viszont az életpálya-modell az alternatív iskolákra is ki akarja terjeszteni a kritériumrendszerét. Ezt a magán-nyugdíjhoz hasonlóan rafinált módon teszi meg: felajánlották, hogy az alternatív iskolák bérköltségeit (egy iskola fenntartási költségeinek ez a 80-85%-a) az állam ugyanúgy állná, mint a simákét, HA alávetik magukat a pedagógus életpálya-modellnek. Fordítva: ha nem vetik alá magukat, akkor pénzre se úgy számítsanak.

Mi az állam? KDNP-Fidesz-e az állam, vagy 9,9 millió állampolgár óriásfaluja? Azért fontos ez, mert az emberek az államnak fizetik az adót, nem pedig a kormánynak. Kormány: Fidesz-KDNP; állam: 9,9 millió honfitárs. Ez ugye többször előjött már, legutóbb az adócsás-témában: kit károsít az adócsaló, a tolvajkormányt, vagy saját magát? Mindjárt írom, miért fontos ezt tisztázni. Azért fontos, mert a kormány akarja a pedagógus életpálya-modellt (az ország felemelkedése érdekében), és erről jobb esetben meggyőzi az államot. Az állam egy (Magyarországon) 9,9 millió sejtből álló kutya. Szlovákiában az állam 5,3 millió sejtből álló kutya. Tehát nem az állam akarja, az állam a felemelkedést akarja, nem a konkrét életpálya-modellt. Ha egy alternatív iskola nem veti alá magát a kormány életpálya-modelljének, attól még igényt tarthat az állam pénzére. Hiszen tanítói-nevelői tevékenységet lát el, csak nem úgy, ahogy azt a kormány akarja, hanem ahogy az állam bizonyos számú sejtje akarja.

 

3. Mit tart üdvösnek a kormány?

15 területet fogalmaz meg a vitairat, melyen a tanárnak helyt kell állnia ahhoz, hogy a minősítő vizsgákon megfeleljen. Ezt most nem írom le részletesen, hanem a konkrét kritériumokat vágnám ide be. Hosszú, de érdemes megnézni.

 

Tanító, általános- és középiskolai tanár, szakoktató (hogy rájuk vonatkozik)
• Feladatait a közoktatási törvény előírásai és az intézmény pedagógiai programja
alapján végzi
• Megtanítja a tantervben előírt törzsanyagot
• Szakszerűen megszervezi a tanítás és tanulás folyamatát
• A tanmeneteket folyamatosan aktualizálja és felülvizsgálja
• Az ismereteket tárgyilagosan, sokoldalúan és változatos módszerekkel közvetíti
• Segíti a diákok személyiségének fejlődését
• A tanulók munkáját irányítja, ellenőrzi, értékeli
• Törekszik a diákok egyenletes terhelésére
• Motiválja a diákokat szaktárgya elsajátítására
• A tanórákat a tanulók életkori adottságaihoz, haladási tempójához alkalmazkodva,
differenciáltan szervezi
• Tevékenysége során figyelembe veszi a diákok társadalmi helyzetét, kulturális hátterét
és sajátos nevelési igényét
• Gondoskodik a szociális támogatásra szoruló diákok segítéséről
• Segíti a lemaradók felzárkóztatását
• Segíti a tehetségek kiteljesedését, nyilvántartja a tehetséges diákokat
• Odafigyel a diákok egyéni problémáira
• A diákokat egészséges, higiénikus életmódra és környezettudatosságra neveli, óvja a
gyermekek jogait, emberi méltóságát
• Egymás szeretetére és tiszteletére, a családi élet értékeinek megismerésére és
megbecsülésére valamint hazaszeretetre neveli a diákokat
• Segíti a diákokat abban, hogy elsajátítsák a közösségi együttműködés magatartási
szabályait, az etikus viselkedési normákat
• A rendelkezésre álló szemléltető és kísérleti eszközöket használja. Az ismereteket a
diákok tapasztalataira építve, az életkoruknak megfelelő kifejezésmóddal adja át
• Félévente legkevesebb 3 érdemjegyet ad a diákoknak
• Objektíven értékel, év végén az egész éves teljesítményt értékeli
• Együttműködik a szülőkkel, és rendszeresen tájékoztatja őket a gyermeküket érintő
kérdésekről
• Ellátja az adminisztratív teendőket
• Két éven keresztül megőrzi a témazáró dolgozatokat és a javítási útmutatókat
• Részt vesz az iskolai rendezvényeken, értekezleteken, fogadóórákon, szülői
értekezleteken és az éves ütemterv szerinti rendezvényeken
• Felelősséggel ellátja az előírt helyettesítéseket. Beosztás szerint biztosítja a tanulók
felügyeletét
• Óráit pontosan kezdi és fejezi be, munkahelyére pontosan érkezik
• Gondozza saját mentálhigiénés állapotát
• Heti munkaidejéből annyi időt tölt munkahelyén, amennyi munkájának teljes körű és
színvonalas ellátásához szükséges
• Minden tőle telhetőt megtesz a gyermek- és tanulóbalesetek megelőzéséért, a diákok
testi épségének megóvásáért
• Szaktárgyához tartozó iskolán/tanórán kívüli programokat szervez (pl.
múzeumlátogatás, háziverseny)
• Folyamatosan fejleszti, továbbképzi magát
• Egyéniségével, megjelenésével, felkészültségével, műveltségével, életmódjával,
iskolai és iskolán kívüli tevékenységével követendő példát mutat
• Elvégzi a kötelező továbbképzéseket
• Határidőre megszerzi a kötelező minősítéseket
• Nem fogad el a diákoktól aránytalanul nagy értékű ajándékot
• Megőrzi a hivatali titkot

Ezen pontok bármelyikét nehéz lenne kihúzatni a listáról, és az árvák könnyét is könnyebb árusítani, mint a fentiek közül bármelyik szempontot megkérdőjelezni. Jézus is megmondta: "Legyetek szentek!" - hogyan szállhatnánk ezek után szembe Hoffman Rózsával? Ami az alternatív iskolákat illeti, gyanítom, hogy az ott tanító tanároknak eddig is ezeknek a kritériumoknak kellett megfeleniük. Esetleg nem volt így leírva. Ha az eddigiek alapján nem állt össze a kép a pedagógus életpálya-modellről, akkor ajánlom olvasásra ezt.

A következő két bejegyzésben további teret szentelnék a dolog kapcsán felmerülő kérdéseknek, például hogy jó-e a kormány akarata.

A bejegyzés trackback címe:

https://pityutanarur.blog.hu/api/trackback/id/tr332542651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása