Web három

2013.09.28. 01:42

Rengeteg blogot olvastam az elmúlt időszakban, úgyhogy még jobban frusztrál, hogy én ilyen retró vagyok, ahogyan a sajátomat írom. A napokban valamiféle telítődés ment végbe bennem, több év, és főleg a közvetlenül mögöttem lévő néhány hét tapasztalata kezdett lecsapódni.

Úgy látom, megváltozott a világ. Amerika nem vághat már bele akármilyen háborúba, idehaza sincs semmi kőbe vésve, és a hőn szeretett internet is éli a maga életét. Néhány pontba sűrítve az én szemszögemből ezek a legmarkánsabb változások:

1. A webkettős arcok megöregedtek - vagy én.. A webkettő világa a szememben olyan volt, mint egy zsivajos játszótér, csupa önfeledt kacagó kisgyerekkel. A webhárom világa annyival másabb, hogy közelebb lépve látszódik, hogy a kisgyerekek valójában vén újságírók álruhában, és az önfeledt kacagás pedig csak jól megtervezett arculat.

2. A statisztika megölte a partit.  Nem feltétlenül a statisztikák okozták, de az egész web kezd úgy viselkedni, mint egy fizikai jelenség: megjelentek a növekedés határai, bizonyos helyek megerősödése más helyek meggyengülését eredményezik. Kicsit mintha véget ért volna a lázas éjszaka, és most a fejfájós délelőttön nézegetjük a tegnapi gázos fotókat. Egy csomó minden már ciki. Ezt a blogot például nem kalapálom és nem gondozom, mert nincs benne perspektíva. Már csak azért írok rá, mert szeretem. De ahogy elnézem a blog.hu nyitólapját, meg olvasok a trendekről, ma már a blogolás más ügy.

3. A webkettő filozófiája érvényét vesztette. Már amennyiben a felhasználói interakciót értjük alatta. Hogy blogolunk, videót készítünk, megosztjuk, kommenteljük, és szerkesztjük a Wikipediát. Kíváncsi lennék, hányan írnak manapság Wikipedia szócikkeket. Egyszerű a dolog: ez is olyan, mint mikor bejött valami új sport, és eleinte, míg mindenki bénázott, tök jó móka volt. Aztán ahogy néhányan profibbak lettek, sokan kiszálltak a játékból, és új móka után néztek. Youtube videót feltölteni sem olyan motiváló (mint régen, de azért...), megvannak a nagy csatornák, te pedig ha feldobsz egy videót, nyugodt lehetsz, hogy alapértelmezésben a süllyesztő vár rá. Ugyanígy jó érzékkel nem fáradtam a saját weblapom biztonságossá tételével, mert felismertem, hogy nem érdekli a hekkereket már az ilyesmi. (Most meg már azóta bepótoltam a lemaradásomat)

4. Nehézség egyszerűsítő bonyolítók terjedése. Mint írtam, a szememben a Joomla, WordPress, Drupal is ilyen, de van most egy új vesszőparipám. A mobil eszközökre felkészíteni egy weblapot fél napos utánajárással és váltózó hosszúságú kalapálással-teszteléssel megoldható. Ismert módszer a responsive design kialakítása, ami annyi, hogy nem pixelben adjuk meg a dolgok szélességét az oldalon, hanem százalékban. Legalább tizenöt oldalt rágtam végig, mire ezt a megállapítást végül le tudtam írni. Egy ponton majdnem fel is adtam, hogy ezt a fogást is megtanuljam, mert már mindenféle responsive design szerkesztőt, meg honlapépítő alkalmazást találtam, és teljesen az volt a benyomásom, hogy ez annyira komplex dolog, hiszen szerkesztőket is kifejlesztettek már. Lehet, hogy az én szintemen egyszerűbb volna egy szerkesztő használatát megtanulni, mint a responsive design kialakítását? Még szerencse, hogy éltem a gyanúval, hogy nem. Ezt a tendenciát azért tartom fontosnak, mert még pár évvel ezelőtt is igen sokan igyekeztek saját honlapot saját sablonnal fejleszteni. Most viszont az igazán menő dolgok már csak weblap építő cégek kezéből jönnek ki, a jellemzőbb pedig inkább a joomla-félék használata (webshopoknál pl.), ami kinyírja az innovációt. Persze nem csoda: a hagyományos weblap építő cég ötször olyan drága, mert tízszer annyi munkát végez. De kinek kell a cicoma?

5. Vírus csak pénzért. Ha vírusként terjedő jópofaságot akarsz, ma már kockázatos meghekkelni a videó számlálóját, és alig ér valamit, ha bedobod egy spamszóróba.  Nem beszélve azokról az erőfeszítésekről, amik nem csalások: apellálni a like-okra, megosztásokra. Hasztalan. A Google is és a Facebook is igyekszik rávezetni téged, hogy vírusként terjedés csak akkor van, ha fizetsz nekik.

6. Keresőoptimalizálás-mítosz. Ugyanaz a probléma: néhány SEO blog már ki meri mondani, hogy az optimalizálás leghatékonyabb eszköze a fizetett hirdetés. Ami ugye nem optimalizálás, hanem fizetett hirdetés. A Google azt ígéri az algoritmusának tökéletesítésével, hogy ha te állítod elő a legjobb tartalmat, akkor te kerülsz a találatok élére. Itt is van azonban egy trükkös rész: a minőséget az olvasók értékelése ("lábbal" szavazás) alapján is méri, magyarul ha pénzért nagy forgalmat terelsz az oldaladra (pl. Google hirdetéssel), akkor az tartósan javítja a pozíciódat.

Konklúzió. Az internet már nem is olyan mókás, mint volt. A pénz ezt is kinyírja. Mármint a mókát. A függést nem.

A bejegyzés trackback címe:

https://pityutanarur.blog.hu/api/trackback/id/tr605537603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása