A színvonalas közoktatás drága, nekünk pedig nincs pénzünk, úgyhogy nem lesz színvonalas közoktatásunk, barátkozzunk meg ezzel.
Amíg egy oktatási reform koncepciója nem azzal kezdődik, hogy gatyába rázzák a tanárképzést és megemelik a pedagógus fizetést, pártállásra való tekintet nélkül ellenzékbe vonulok.
És nem lenne szar, ha a forradalmi koncepciókat több kísérleti iskolában is kipróbálnák ezek az anyaszomorítók (mivel a siker általában pedagógustól is függ, egy siker még nem a rendszer sikere)
Az új közoktatási koncepció nem is tudna másmilyen lenni, mint az a trottyos kormány, amelyik fejéből származik. Szükség van szakmunkásokra, persze. A kérdés csak annyi, hogy mi akadályozza meg a kormányt abban, hogy a mostani szakiskolák színvonalát emeljék? Most szét akarják verni a gimnáziumokat, mert akkor majd több gyerek választja a szakközepeket, és kész is a színvonal?
A szakképzés erősítésének gerincét a Parragh által elmesélt gyakornoki rendszer alkotná. Nem világos előttem, hogy miért kell szétszedni a gimnáziumi rendszert ahhoz, hogy tanműhelyek helyett üzemekben szerezzenek gyakorlatot a szakiskolai tanulók. Jelenleg kevesebb szakközepes és szakiskolás van, mint amennyit a Fidesz szeretne, de még ezekről sem tudott gondoskodni a dicsőséges kétszer kétharmados kormány.
Ha sikerülne a szakképzés színvonalát megemelni kipihentebb pedagógusokkal (nyári szünetben tengerparton martinit szürcsölő pedagógusokkal), felszerelt tanműhelyekkel és olyan gyakornoki helyekkel, ahol nem kulimunkát kell végezni, hanem valóban belekóstolhatnak a szakmába, akkor vonzó lenne a szakképzés, és a gimnáziumok anélkül a kívánt létszámra csökkennének, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériumnak át kéne világítania az összeset.
De ehhez pénz kell, hatástanulmányok, évtizedes kísérleti programok, amit előteremteni a mai silány politikai garnitúra alkatilag képtelen, tehát nem is álmodozom tovább. Marad az, hogy a gimnáziumi felvételin próbálják a "léhűtőket" kiszűrni, és a szakiskolába zavarni.
4,25-ös átlag merült fel szóbeszéd szintjén, mint felvételi küszöb. Ha valaki számokat vár el, számokat is fog kapni. Ugyanez igaz a kimeneti kontrollra is: ha csak azok a gimik kapnának támogatást, ahol a továbbtanulási ráta jó, akkor kapnak is majd szebbnél szebb továbbtanulási rátákat.
Az egész koncepcióra igaz ez: ha több gyereket szeretnének látni szakiskolákban, biztosan úgy is lesz. Biztosan mindegyik megy majd gyakszira, a gimnáziumok pedig szebbnél szebb statisztikákat készítenek majd az iskolatitkárok sminkkészletével. A kormány boldogan dörgölheti majd az orrunk alá, hogy micsoda reformot hajtott végre.
Kíváncsian várom az elkövetkező egy év fejleményeit, elhangzik-e valaha a tanulók szocializációja, személyiségfejlődése, hivatásuk megtalálása. Mert eddig csak a veteránok klasszikus baromságát hallottam, meg a humán erőforrás szemléletet: tenyészteni kell több szakmunkást, mert az állomány ergya, kiment külföldre a gulya.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
azt mondta: