Megzöldülő almabor

2015.12.07. 08:10

Eljött végre a december, izgatottan mentem le a verembe átfejteni és palackozni néhány vödrömet, de sírás lett a vége. Amit egy hónapja palackoztam, önthettem mind ki a fűre. Az üvegben lévő szénsavas cider gusztustalan zöld színű lett. Az ecetem is mutatott erre hajlandóságot az elmúlt hónapokban, de reméltem, hogy csak oxidációról van szó. Viszont a bor íze is fémes volt, így kétség sem fért hozzá, hogy a megzöldülő almabor esetével van dolgom. A kérdés már csak az volt, hogyan kerülhetett réz a lébe?

wp_20151203_001.jpg wp_20151203_002.jpg

Szerencsére a tisztaságra nagy gondot fordítottam, bár a pince pince marad, főleg úgy, hogy nem vagyok sűrűn otthon. A vödrök kifejezetten élelmiszer minőségű erjesztő vödrök, úgyhogy azokkal nem lehetett gond. Adalékot nem adtam hozzá, de a következő dolgok kivédését szolgálták volna:

- kén a megbuggyanás ellen

- élesztőgomba a kiszámítható íz érdekében

- élesztő tápsó az élesztőgombáknak

- cukor a magasabb alkoholfok érdekében

Megbuggyant bort is csináltam fél literrel, csak hogy lássam, milyen az, és megmondhatom, hogy nem zöld színű, hanem zavaros de sárga ugyanúgy, mint a rendes almabor. Tehát azt is kizárhatom, hogy az adalékanyagok hiánya okozta a zöldülést. Amivel még érintkezett az alma, az a kiskés, ami rozsdamentes volt, aztán a szőlőprés, ami már nem olyan egyértelmű dolog, és végül a daráló. A prés vasból van, de zománcfestékkel fedett, bár kis részen érintkezik az almalé a prés tengelyével. Jövőre úgyis szeretnék egy nagyobb prést, és akkor az felsőtengelyes lesz, nem olyan, aminek a kosarában áll. A szakkönyvem azt írja, hogy a vassal való érintkezés feketedést okozhat, és az még kezelhető zab hozzáadásával, mert a zabszemekre kicsapódik a vas.

A réz viszont hatalmas gond, mert nem orvosolható semmivel, megtörtént és kész. Történetesen már daráláskor láttam, ahogyan a daráló dobjáról apránként lemarja a savas almalé a festéket. Nem értettem, mi a frászkarikának festették be egyáltalán, mindenesetre két fekete csík fut a darálódob két szélén. Darálás után pedig mindig gondosan elmostam a darálót, aztán száraz ronggyal letöröltem, és néhány darálás után világosan látható volt, hogy a darálódob horganyzott sárgaréz-ötvözetből van, amiről a horganyt itt-ott lemarta az alma. 2,8-3,2 között van az almalé PH-ja, legalábbis amikkel én dolgoztam, és ez természetesen barátok között is rohadt savasnak számít. Ez pedig óriási konstrukciós hiba. Be kell ismernem, hogy senki sem állította, hogy alma darálására is jó a répadaráló, de attól még egy daráló dobját nyugodtan csinálhatták volna rozsdamentes acélból. A szomorú ugyanis az, hogy a vaterától kezdve az OBI-ig mindenhol ugyanezt a szart lehet kapni:

cefre_dar.jpg

Egyébként sem praktikus, mert a daráló csúszdája a két szélén ha 2-2 centivel magasabb lenne, nem hullana a rendesen alá nem tolható vödör mellé a pomáz. De hogy borítékolhatóan tönkreteszi az ember munkáját, az nagyon elszomorító. Ez egy magyar gyártmány mellesleg, ebből is látszik, hogy a nemzetiség nem jellemvonás, nem garancia semmire.

A rezes ciderem egyébként ihatatlanul keserű, de érezni benne az almát. A többi próba ízéről itt írtam.

A bejegyzés trackback címe:

https://pityutanarur.blog.hu/api/trackback/id/tr138145198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lorien · http://lorien.blog.hu 2017.12.20. 14:20:09

Én is hasonló darálóval küzdöttem az első ciderrel, az sima vas, és sajnos kioldott az alma egy kis fémes mellékízt. Ettől függetlenül nem volt rossz.
Idén beruháztam, és ez hosszú távú megoldásnak tűnik, még a birspálinkának valót is ezzel daráltam, meg sem kottyant neki. Drága, de rozsdamentes és villanyos.
www.kerti-komposztalok.hu/product/shark-fruit-1-6-kw-gyumolcsdaralo

pityutanarur · http://pityutanarur.blog.hu 2017.12.20. 16:26:22

idén kiderült, hogy nem csak a darálóval volt gond, és az elszíneződést az üledék is okozta, a szakkifejezést nem ismerem. Kéthetente átfejtettem a bort, és most semmi baja. Az íze még mindig fémes egy kicsit, de vettem 3000 forintért brit almabort, és ugyanolyan pocsék volt, úgyhogy megnyugodtam: ez a mellékíz normális. A palackból kitöltve egy kicsit levegőztetni kell a bort, és mindjárt finomabb az íze.
süti beállítások módosítása