Március 10-ig lehet véleményezni a törvénytervezetet, ami jellemző módon hosszú távon készül befolyásolni a magyar oktatás állapotát. Persze mi hosszú távú itt Magyarországon Orbán Viktor hatalmán kívül, amikor keresztül-kasul törvénykeznek pillanatnyi ötletek és kokain-löketek hatására?

Röviden a benyomásom: karót nyomnak a seggünkbe és báboznak velünk, viszont fogjuk be a pofánkat, mert megemelik a fizetésünket. Az ember persze ismeri már ezeket a szégyentelen bűnözőket, és gyorsan kutatja a szemével a törvénytervezet azon részeit, amik

a) adnak és elvesznek egyszerre

b) nem annyit adnak valójában

Le sem írom tehát, hogy a hír igaz, most már törvénytervezetben van a bérrendezés, noha a hír ez. Tehát külön-külön minden tanár értékelje ki a magatartását a szakmai érdekképviselet terén: azok a tanárok legfőképpen, akik meg nem mozdították volna a valagukat, és kövessék őket azok a tanárok, akik a legfőbb követelésüknek a béremelést tették meg. Mert ez a két csoport a szakma legnépesebb rétege, és egyúttal a legigénytelenebb, legkártékonyabb rétege is ezekben az évtizedekben, amikor pártállamban élünk. 

Akik valaha is felemelték tanárként a szavukat az oktatásügy témájában, szakmai szempontok, nem pedig anyagiak vezették. Mégis, mivel a - jelek szerint óvodától az egyetemekig - oktatással foglalkozók bére egyszerűen szólva nem elég, és mivel ez a legközérthetőbb probléma, ezért ezen csámcsogott mindenki. Nagyon okos és előremutató volt, hogy a tavaly tavasszal megindult mozgalom e téren végre más volt, és igyekezett a közoktatás szülőket és diákokat érintő problémáiról beszélni, de ez még túl kevés idő volt ahhoz, hogy a közvéleménybe átmenjen ez a szemlélet. Egyszerűbben: a többség szemében az oktatás gondja az alacsony bér, miközben az csak technikai kérdés. A pályaelhagyás és pályaelkerülés oka nem kizárólag anyagi természetű: régen is ennyi volt a reálkereset, mégis akadtak tanárok.

Egy éven belül, a rafinált módon kiszabott új fizetések legfeljebb pohár vízként fognak funkcionálni a diákság keserű pirulája mellé. Amíg az oktatáspolitika nem talál bele a kulcslyukba, vagy egyszerűbben: amíg nem találja meg a módját, hogy a magyar társadalmat szellemileg fejlessze, addig az iskola alapvetően egy szúrós kabát lesz a legtöbb diákon, amitől minél hamarabb szabadulni fog. És akkor a tanári fizetés elsődleges funkciója az lesz, hogy fussa a fröccsre a diákokkal folytatott meddő foglalkozásokat követően. Más szóval tényleg fejlődnie kell a tanároknak: meg kell érteni, hogy ebben a pártállamban nagyon-nagyon oda kell figyelni, hogy mit kér az ember.

Ugyanis a párt nem ért az oktatáshoz.

A párt a lopáshoz ért, és az egymás után elbukó oktatáspolitikusaik pontjait ha összekötjük, egy hatalmas lófasz rajzolódik ki, ennyit tudott hozzátenni a fidesz a magyar jövőhöz.

Tehát fogni kell a kezüket, és ha a tanárok követelnek valamit, akkor sajnos akkurátusan szakmainak kell lenni, mert ezek csak a pénz szót értik, és ott meg is állnak. A tanárok Orbán Viktor pénzéből akarnak? Hát majd adunk mi nekik pénzt, de olyat, hogy attól véreset fognak pisálni a rohadékok! Nagyjából ezen az értelmi szinten működik az apparátus.

Ezeket megfontolva vegyük szemügyre vázlatosan a törvénytervezetet!

Béremelés

2. § (1) Ez a törvény a Magyarországot megillető Európai Uniós források biztosítását követő napon lép hatályba.

Észrevételem: a pártállamnak nincs pénze a feladatait ellátni, mert elfolyik a saját ötleteire. Józanul mérlegelve - (de milyen alapon józanul?) - ez csak egy kis buzizás, a brüsszeli bürokraták végül ugyanúgy kifizetik a magyar bűnözőket, mint minden más nemzet bűnözőit.  Ilyen kitételt beleírni a törvénytervezetbe elég amatőr dolog: most akarja a fidesz a törvényt, vagy nem? Ha akarja, akkor miért kíváncsi arra, hogy az Unió is akarja-e? Ha nem akarja, akkor miért kéne az Uniónak akarnia? Az uniót nem a magyar társadalom választja meg, semmilyen szinten nincs politikai következménye az Unióra nézve annak, ha az Unió hagyja a magyar pártállamot a pisijében csücsülni. Úgyhogy ez a rész a törvényben szerintem csak egy formula, mint a "neadjisten", vagy a "hol volt hol nem volt".

A törvénytervezet szükségességéről a törvény adatlapja így ír, és ezzel a rejtélyt meg is oldják, hogy ki akarja ezt a törvényt: "Az EU felé Magyarország vállalta, hogy 2023. március 31-ig törvényben rögzíti a pedagógus béremelést, a HH-s [halmozottan hátrányos] többletjuttatást, valamint a költségvetési támogatás összegét 10%-kal csökkentett mértékben állapítja meg azon általános iskola esetében, amelynek..." Az egész törvénytervezetet az EU diktálta.

1.§ (3)"...érje a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett tárgyévi felsőfokú végzettségűek átlagkeresetének...".

2022-es adat még nincs kint a KSH honlapján, de az látszik, hogy a felsőfokú végzettségűek alatt a KSH külön bontja az alapdiplomát és a mesterdiplomát. A törvény nem ír semmit, hogy az alapdiplomásokat tekinti mérvadónak, vagy az oktatói állás betöltéséhez elvárt mesterdiploma miatt a mesterdiplomások átlagbérét. Ha az alapdiplomások átlagkeresete lesz az alap, akkor annak a 80%-a már szinte meg is van: a középfokú végzettséggel rendelkezők átlagkeresete nagyjából ennyi. A blogomból csemegéztem az első pályaelhagyásom környékéről a minap, és meglepetten olvastam, hogy akkor is a középfokú végzettségűek bérszintjén álltam. Azt hittem, hogy alatta voltam. Nem értem, miért ilyen nagy a pofám?

Szakpolitika

Idézek a törvény tartalmi összefoglalójából (a törvényszöveg hosszú): 

10 %-kal csökken azon általános iskolák költségvetési támogatása, amelyek többiskolás településen, a települési arányhoz képest lényegesen kisebb mértékben veszik ki részüket a hátrányos helyzetű gyermekek tanításából.

A törekvés dicséretes, hiszen a liberális egyenlőségeszmét próbálja megvalósítani, és kapával-kaszával tesz a szegregáció ellen: aki szegregál, az nem kap elég pénzt. - Ez is egy világos illusztrációja annak, hogy mennyire nem ért az oktatáshoz a fidesz. Rendezni szeretné az oktatást, de nem rendezi. A szegregáció oka, hogy a 30-35 fős osztálylétszám-irányelv, a pedagógiai asszisztensek hiánya, a fejlesztő pedagógusok hiánya, az iskolapszichológusok hiánya egy utat hagy az iskoláknak: kibuktatni azt, akinek nem megy a tanulás. 16 éves koráig muszáj az ilyen gyereknek valahová mennie, és akkor vannak ezek a szomorú iskolák, ahol fél az ember a folyosón. Vegyük ide a középfokú oktatást is: 60-80 ezer forintos ösztöndíjat adnak a szakmunkásképzők tanulóinak, amivel az alacsony keresetű családok sarjait az önkéntes szegregációba terelik. Ők maguk! Tehát egyfelől megbüntetik a szegregációt általános iskolában, de aztán jutalmazzák a szegregációt középiskolában. Továbbá: megbüntetik a szegregációt, de nem foglalkoznak az integrációs kapacitással. Fércmunka már megint, és hamar-hamar véleményezd basszál szájba, mer sietésbe vagyunk! Miért is?

Azért fércmunka, mert az új rendelkezést az EU felé vállalta az ország, de csak annyit. Egy darab országáért aggódó, felelős oktatáspolitikus sem nyúlt hozzá a törvénytervezethez, egy darab 21. századi versenyképességért tenni akaró állampolgár sem írt hozzá egy betűt sem ehhez a törvényhez. Másolás-beillesztés, ennyi történt. És az újságok, szakszervezetek, tanárok úgy kezelik a törvénytervezetet, mintha Pintér Sándorék most rendeznének valamit. Úgy két szarás között ezt a feladatot is letudták, mert közeleg a vállalás határideje. Úgyhogy valamelyik tintanyaló a BM-ben csinált egy ilyen törvénytervezet-szarságot. Az egészben volt vagy 1 óra munka! Ilyen emberek ezek, saját magukat sem veszik komolyan, nemhogy az országot.

Hatásvizsgálat

 A törvény hatásvizsgálatában ezt voltak képesek leírni:

"A pedagógushivatás vonzereje nő, ezáltal színvonalasabb lesz a köznevelési feladatellátás, különösen a hátrányos helyzetű régiókban. Ennek következményeként az intézkedés pozitív hatást gyakorol a korai iskolaelhagyás és a lemorzsolódás alakulására. A szakképzésben oktatók megbecsülése nő, anyagi megélhetésüknek látható javulása az oktatói munka színvonalának emelkedését és a szakképzés vonzóbbá tételét eredményezi." 

Tehát ennyi. A PISA-tesztek eredményei riasztóan csökkenek most már szignifikánsan, a diákokat pénzzel lehet csak rávenni, hogy szakmát tanuljanak, ott érdemi tudás megszerzése nélkül csúsznak át a képzésen, a tanárok nagyja 5 éven belül nyugdíjba megy, és akkor bevezetnek egy törvényt, ami pőrén egy EU-vállalás felcicomázása paragrafus jellel meg bekezdés számozással, és "ezáltal színvonalasabb lesz a köznevelési feladatellátás".

Itt bújik ki a lóláb, hogy eszük ágában sincs foglalkozni az oktatással. Kormányon lenni, fertálymestereket kinevezni dolmányban, ennyiről szól a kormányzásuk. De hogy valami mosoly is átfusson az arcomon: basszus az EU tényleg bevasalja a kormányon a tanárok béremelését!

Az EU-s vállalás ára

Természetesen ahhoz már volt elhatározásuk és energiájuk, hogy az EU által kicsikart béremelés mellé további elvárásokat támasszanak a tanárok felé. Tehát változatlanul nem az oktatás feltételeit, körülményeit javítják, hanem a tanároktól várják el az eredményeket. Vegyük sorra a finom részeket a :

4. § [A köznevelési foglalkoztatotti jogviszony alapelvei]

itt hivatkoznak az alkotmány XI és XVI. cikkére, amiben egyrészt azt fektetik le, hogy mindenki szabadon választ szakmát, másrészt rögzítik, hogy a munkavállaló és a munkaadó együttműködik egymással. Kacsint-kacsint. Szarháziak. 

8. § [A köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban foglalkoztatott feladatellátásának elvei]

"(1) ...munkaidején kívül sem tanúsíthat olyan magatartást, amely alkalmas a 4. § szerinti alapelvek veszélyeztetésére."

"...véleménynyilvánításhoz való jogát az (1) bekezdésbe ütköző módon nem gyakorolhatja."

Jó, a további 96 oldalt nem olvasom el, ismerjük a törvények szellemét. A tartalmi összefoglalóban még ez áll:

- teljesítmény alapú bérezés felé elmozdulás (ezt már ekéztem egy korábbi posztban, a lényeg: az oktatásban nincs mérhető egyéni eredmény, az oktatás csapatmunka)

- a pedagógus életpályamodell szakaszaiba hamarabb lehet tovább lépni (ehhez apró anekdota: 3+1 év tanítási múlttal jöttem vissza az oktatásba 5 évvel ezelőtt, akkor a hatályos törvény alapján 5 év tanítás kellett ahhoz, hogy belekezdhessek a Ped2 minősítésbe. Mikor letelt az 5. tanévem, módosították 6 év egybefüggő időre. Akkor elkeseredtem, de megnyugtattak, hogy minden évben változik, hogy hány év kell a ped2-höz)

- elmozdulás a munka törvénykönyve felé (ez a szakképzésben már kompletten lezajlott)

Ennyi. Véleményeztem.

A bejegyzés trackback címe:

https://pityutanarur.blog.hu/api/trackback/id/tr318063546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása