Mühelyes bejegyzés

2024.03.10. 13:59

Mivel több, mint egy éve a szabadidőmet különböző appos projektjeim töltik ki 90%-ban, ezért erről is írok most egyet. Egy egészen konkrét helyzetről, amivel ezen a hétvégén vacakoltam.

Pénteken voltam Pécsen barátoknál (meg koncerten), és ott kérdezték tőlem, hogy ezzel a mostani appommal mikor végzek. Igyekeztem babonásan válaszolni, de pont az történt, ami a magabiztos kijelentések után történni szokott. A válaszom az volt, hogy mindig úgy érzem, hogy már csak egy hét van hátra, de aztán valami problémánál egy héttel megcsúszok inkább.

csuszka.png

Az ötlet teljesen jó: a 4 éves kikérdező appomat akartam a mai tudásommal megfejelni, és egy sor olyan funkciót beletenni, amitől igazán interaktívvá válik a tanulás, nem csak olvasni, meg "tovább" gombokat nyomogatni. Mert a földrajzos appommal nagyon sokat fejlődtem, meg a technológia is fejlődött, például a szöveges válaszokat igénylő területek is programozhatóvá váltak. Legalábbis erre teszek kísérletet, amint ezt az időszalagos részét befejezem az appnak.

Ezügyben nagyon lelkes vagyok, mert a nyelvtanulós appoknál is azt látom, hogy bekorlátozza a munkamenetet a programozott ellenőrzés kérdése: csak egy intelligens entitás tudja megmondani, hogy a válasz-variáció jó válasz-e. Ezért inkább eleve olyan kérdést tesznek fel, amihez aránylag egyszerű válasz-ellenőrzést készíteni. De most már az AI-t is meg lehet erről kérdezni, magyarul mikor a program ellenőrzi a bejövő választ, akkor a program kérdést küld az AI-nak, hogy a megoldókulccsal azonos értelmű-e amit a felhasználó adott. És a kapott értékelés függvényében fut tovább az app. Nagyon büszke vagyok magamra, hogy ezt a lehetőséget észrevettem, mert máshol ezt még nem láttam, nem olvastam, és a probléma, amire választ jelent, az elég nagy. Konkrétan az a gond, hogy például ha ellenőrizni akarom, hogy a felhasználó tudja-e ki volt Árpád fejedelem, akkor vagy felkínálok neki bejelölhető válaszlehetőségeket, vagy a nevére kérdezek rá, és neki a nevét kell leírni, hiszen ahhoz kb. 8-9 elfogadásra kijelölt válasz-variációt elegendő lehet programozni. Ezért leginkább tesztek és kvízek formájában lehetett eddig a humán tudást programozottan mérni, amik viszont fabatkát sem értek. Az önálló válaszadásnál biztosabb mércéje nincs a tudásnak. És ezzel az ötletemmel, hogy az AI értékeli ki az önálló válaszadást, összeméri a helyes megoldással, ezzel új távlatok nyílnak.

Például a végzőseimnek az érettségi feladatokat át szoktam alakítani google űrlapokká, hogy az órán egy pillantás alatt láthassam, hogy mindenki megcsinálta-e a feladatot, de a részfeladatok között mindig van, ahová önálló választ kell beírni, és ott nem tud az űrlap önállóan pontozni, ott nekem kéne kézzel. Emiatt a tanulók nem írnak be oda választ, mert minek, úgysem kapnak rá pontot. Tehát ha van is tudásuk, passzív marad. Ezt úgy egyensúlyozom az órán, hogy a feladatok beérkezése után szóban is faggatom őket, de az appomnál ez megoldhatatlan, és emiatt a hatékonysági potenciálja elég alacsony. De ezzel az AI kiértékeléssel fain lesz.

Csak jutnék már oda! Ma reggel már úgy keltem fel, hogy egy óra alatt megigazítom az idővonalas dolgot, aztán egész nap ezen az AI-s értékelésen dolgozhatok. Hetek óta erre a napra vártam, de előbb meg kellett alapozni az egészet, ami hetekbe tartott. Magát az ötletet már teszteltem az elején, és működött, de rendesen beépíteni nem egy gyors folyamat.

Mert itt van például ez az időszalag-dolog. Az ötletem az, hogy az app kompetenciát is fejlesszen. A töri vizsgakövetelményekhez meg vannak adva kompetenciák, azaz képességek, és ezek egyike az időbeni tájékozódás. A tanulók többségének középkori szinten van az időlátása: vannak dolgok, amik már elmúltak, és vannak mostani dolgok. Minden múltbéli dolog egy kazalban van a fejükben, így a folyamatokat és összefüggéseket is nehezebben látják át. Nem mindegy, hogy Teleki Pál fegyveres semlegesség politikája melyik nyugati folyamattal történt párhuzamosan. A gazdasági világválsággal, a második világháborúval, vagy a hidegháborúval? Az ilyen jellegű tájékozódást az időszalagok nagyszerűen tudják fejleszteni, szóval már benne is van az appban.

De sokkal izgalmasabb, ha ez egy igazi mozgó idővonal, és egy csúszkát lehet ide-oda húzogatni. Csak ehhez az is kéne, hogy a csúszkán megjelenjen az évszám, amin a csúszka éppen áll. Csakhogy amin a csúszka áll, az egy pixel nem pedig egy évszám. Krisztus előtt 510 az hány pixelnek felel meg? 5000 év történetét kérdezik az érettségin, tehát lehetne ilyen széles az időszalag. De most álló tájolású appot tervezek, és keresztbe egy időszalag nem túl széles. 1848-at és 1867-et elég nehéz megkülönböztetni egymástól, ha az időszalag Kr.e. 3000-től 2011-ig tart.

Ezt a problémát áthidaltam azzal, hogy korszakonként más az időszalag eleje és vége, a pixeleket ezzel az intervallummal arányosítom. De például izgalmas az ókor, ami -3000 és +476 között (Kr.e. és Kr.u.) van, itt ha a csúszka az időszalag 76%-án áll, akkor az milyen évnek felel meg? Vagy ha az appnak kell mutatnia Kr. e. 508-at, akkor hová tegye a csúszkát? De erre is volt matematikai megoldás, amit töritanárként nem ment olyan gyorsan hibátlanra csiszolni, de szerencsére emlékszem dolgokra az általános iskolából. 

Hanem az érettségi követelmények között nemcsak évek, hanem év intervallumok is vannak, Géza fejedelem uralkodási éveit hogyan lehet egy időszalagon ábrázolni? Egy primitív megoldással beértem, külön csúszkát csináltam az elejének, meg a végének.

Ezeket a korábbi napokon mind meg is oldottam, ma reggel csak a dizájnt akartam kicsit igazítani, meg a felhasználó válaszának ellenőrzését, azonban egy problémába ütköztem: ha az időszalag túl hosszú korszakot ölel fel, a pixel értékek átalakításakor nem jut minden évszám szóhoz. Nincs annyi pixel egy képernyőn, ahány kerek szám -3000 és +476 között például. Aki ért hozzá, annak itt idetűzném, hogy ezt a pixelezést értse jól, ez itt egy leegyszerűsítés.

Szóval a ma délelőttöm többnyire erre ment rá, hogy akkor is be lehessen jelölni a csúszkán a Kr.e. 510-et, ha a csúszkát húzva 512 után 508-ra ugrik egyből a pozíció alapján számított évszám. Mármint ide értve azt is, hogy Kr.e. vagy Kr.u. járunk, évszám, vagy évszám intervallum van soron, és még sok apróbb igazítanivaló.

De a térképes követelményhez térkép van, a fogalmas és személyekkel kapcsolatos követelményhez szótanuló kártyák, ezért tulajdonképpen elég szerteágazó pontján vagyok a fejlesztésnek. A tanulás ebben az appban is 4 fázisból áll majd, az AI-ra támaszkodó kikérdezés lesz az utolsó. Az áttekintő nézetben mikor eljutottam odáig, hogy mind a három lexika-típusnál (név, évszám, topográfia) kidolgoztam a tanulás első három szakaszát, akkor döntöttem el, hogy megírom ezt a posztot, és ezzel a screenshottal zárom:

simulator_screen_shot_iphone_14_pro_2024-03-06_at_18_18_30.png

A bejegyzés trackback címe:

https://pityutanarur.blog.hu/api/trackback/id/tr1318350299

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása